Coaching

Als kindercoach begeleid ik je kind bij het stellen en behalen van zijn doel(en). Ik gebruik tools je kind zelf gaat (her)ontdekken wat voor hem het beste is. Ik geloof namelijk dat de oplossingen voor een probleem altijd in een kind zelf zitten en voor ieder kind anders zijn.

Een aantal belangrijke onderdelen van coachen zijn luisteren, afstemmen en vragen stellen. Door dat te doen, komen we er samen achter wat de oplossingen kunnen zijn voor het probleem. Welke tools ik daarbij gebruik, is per kind en situatie verschillend. Ik kijk wat past bij jouw kind en wat op dit moment het meest helpend lijkt.

In het stuk ‘wie ben ik’ heb ik het woord omdenken gebruikt. Omdenken is iets wat ik bij coachen vaak gebruik. Kinderen, of ik kan beter in het algemeen zeggen mensen, zitten soms vast in negatieve overtuigingen. Die overtuigingen zijn vaak zo sterk dat ze je in de weg zitten, waardoor je je niet meer kunt ontwikkelen. Overtuigingen zijn bijvoorbeeld: ik ben dom, ik ben verlegen, het komt door mij dat mijn ouders gescheiden zijn, ik kan het niet, ik doe niets goed.

Ik ga samen met je kind zoeken naar zijn kwaliteiten. Kwaliteiten die kunnen helpen om deze overtuigingen te verminderen of liefst zelfs om te buigen naar positieve overtuigingen of gedachten. Bijvoorbeeld: ‘ik vind dit moeilijk, maar ik ga het wel proberen’, ‘ik vind het spannend om met iemand te praten die ik niet ken, maar wat kan me gebeuren’, ‘het ligt niet aan mij dat mijn ouders gescheiden zijn’, ‘ik heb mijn best gedaan, het is nu niet gelukt, maar ik probeer het gewoon opnieuw’.

Coaching kindercoach Judith de Potter

Coachonderwerpen

Kinderen kunnen om verschillende redenen niet lekker in hun vel zitten. Hieronder noem ik een aantal veel voorkomende redenen:

  • onzekerheid
  • faalangst
  • moeite met het uiten van emoties
  • driftbuien/woedeaanvallen
  • geen aansluiting vinden bij een groep
  • pesten
  • concentratieproblemen
  • moeite hebben met afscheid nemen
  • problemen rondom het naar bed gaan
  • hoogsensitiviteit
  • hoogbegaafdheid
  • identiteit (bij pubers)
  • moeite hebben met het leren plannen (bij pubers)
  • moeite hebben met het maken van keuzes
  • weinig initiatief tonen
  • moeite hebben met het omgaan met een chronische ziekte
  • problemen die ontstaan zijn rondom scheiding van ouders
  • rouw en verlies

Deze lijst is zeker niet volledig. Eigenlijk is elk onderwerp te coachen. Het belangrijkst hierbij is de wil en de motivatie van je kind om oplossingen te vinden voor zijn of haar probleem.