2 april 2019

Start training Ik leer leren groep 8

Van basisschool naar middelbare school Gaat jouw zoon of dochter volgend jaar naar de middelbare school? Vindt hij (of zij) het spannend? Of ging alles op de basisschool zo vanzelf dat hij (of zij) denkt dat het allemaal wel gaat lukken? Voor veel kinderen is de overgang van groep 8 naar de middelbare best groot. Ze weten vaak nog niet goed wat er allemaal bij het leren komt kijken en dat kan ze onzeker maken. […]
27 maart 2019

Lastig soms hè, emoties

We vinden het soms maar knap lastig, omgaan met de emoties van je kind. Bij hooggevoelige kinderen zijn de emoties vaak nog extra heftig. En daar vinden we als ouder soms van alles van. ‘Doe maar normaal’, ‘zo erg is het toch niet’, ‘je hoeft toch niet zo boos te worden’, ‘stop maar met huilen hoor’ …..   Dat je kind leert lopen, praten en fietsen vinden we allemaal normaal, en daar begeleiden we als […]
20 maart 2019

Verdriet

Verdriet is een van de basisemoties. Het helpt om dingen te verwerken. Kinderen leren door verdriet om te gaan met tegenslagen, teleurstellingen en gevoelens van verlies. Door verdriet sta je even stil en kun je voelen en ervaren wat er is. Daardoor kun je ontladen. Huilen kan ook helpen om te ontladen en spanning kwijt te raken. Je kunt het vergelijken met een flinke regenbui die alles schoonspoelt. Soms vinden ouders het moeilijk om hun […]
6 maart 2019

Start training Ik leer leren

Maakt jouw puber een planning voor zijn (of haar) huiswerk? En doet hij er dan vervolgens ook iets mee? Ze willen het vaak wel, maar er zijn zoveel andere dingen die die planning in de war kunnen schoppen. Geen zin, ach zoveel is het niet het kan later ook nog wel, schermpjes, social media, gamen, vrienden, hobby’s en sporten bijvoorbeeld. Heeft je kind er al wel eens aan gedacht om die andere dingen ook op […]
27 februari 2019

Mijn kind en ik zijn allebei hooggevoelig. Wat nu?

Vanochtend heb ik kennisgemaakt met een moeder en haar zoon. Ze zijn allebei hooggevoelig.   Het is heel fijn voor de jongen dat zijn moeder ook hooggevoelig is. Want zij herkent als geen ander wat er gebeurt en welke gevoelens daar bij horen. Maar soms maakt dat het juist lastiger, omdat ze ook met haar eigen gevoeligheid te maken heeft. Zij kan ook overprikkeld raken en dan meereageren op de emoties van haar zoon.   […]
19 februari 2019

Pubers lopen vast in klas 2

Ik hoor het regelmatig van ouders, vooral met kinderen in Havo 2 en VWO 2: ik maak me zorgen we hebben vaak gedoe over het huiswerk mijn kind haalt veel onvoldoendes hij (of zij) doet zo weinig aan zijn huiswerk hij begint veel te laat hij is niet gemotiveerd hij is zo snel afgeleid door zijn smartphone (of iets anders digitaals)   Je mag van deze kinderen verwachten dat ze in principe goed kunnen leren. […]
19 februari 2019

Hoe reageer jij?

Denk jij ook wel eens achteraf  ‘dat had ik liever anders gezegd of gedaan‘? Ik denk dat je niet de enige ouder bent, ik heb het in ieder geval regelmatig 😉 Grote kans dat je op dat moment reageerde vanuit je ‘innerlijke man’. Dat zal ik even uitleggen. Arienne Klijn beschrijft in haar boek ‘Maak kennis met je innerlijke familie’ vier ‘personen’ die samen al jouw kwaliteiten, behoeften, waarden en drijfveren verbeelden: een man, een […]
6 februari 2019

Blij -> vrolijk -> uitbundig -> hyper

Blij is één van de basisemoties, naast boos, bang en verdrietig. Blij zijn zorgt voor ontspanning, voor uitrusten en opladen. Je krijgt er energie van en wordt vrolijk. Als je kind blij is, dan steekt hij (of zij) daarmee anderen vaak aan en zij worden ook blij. Als je kind blij is, wil hij graag dingen doen, lekker naar buiten, bewegen, dansen, zingen, knutselen, tekenen. Wat hij doet maakt niet zoveel uit, maar het helpt […]