19 februari 2019

Pubers lopen vast in klas 2

Ik hoor het regelmatig van ouders, vooral met kinderen in Havo 2 en VWO 2: ik maak me zorgen we hebben vaak gedoe over het huiswerk mijn kind haalt veel onvoldoendes hij (of zij) doet zo weinig aan zijn huiswerk hij begint veel te laat hij is niet gemotiveerd hij is zo snel afgeleid door zijn smartphone (of iets anders digitaals)   Je mag van deze kinderen verwachten dat ze in principe goed kunnen leren. […]
19 februari 2019

Hoe reageer jij?

Denk jij ook wel eens achteraf  ‘dat had ik liever anders gezegd of gedaan‘? Ik denk dat je niet de enige ouder bent, ik heb het in ieder geval regelmatig 😉 Grote kans dat je op dat moment reageerde vanuit je ‘innerlijke man’. Dat zal ik even uitleggen. Arienne Klijn beschrijft in haar boek ‘Maak kennis met je innerlijke familie’ vier ‘personen’ die samen al jouw kwaliteiten, behoeften, waarden en drijfveren verbeelden: een man, een […]
6 februari 2019

Blij -> vrolijk -> uitbundig -> hyper

Blij is één van de basisemoties, naast boos, bang en verdrietig. Blij zijn zorgt voor ontspanning, voor uitrusten en opladen. Je krijgt er energie van en wordt vrolijk. Als je kind blij is, dan steekt hij (of zij) daarmee anderen vaak aan en zij worden ook blij. Als je kind blij is, wil hij graag dingen doen, lekker naar buiten, bewegen, dansen, zingen, knutselen, tekenen. Wat hij doet maakt niet zoveel uit, maar het helpt […]
18 december 2018

Fijne Kerstvakantie met deze 11 tips

Hoe hou je het gezellig met elkaar in de kerstvakantie?   Bijna Kerstvakantie. Heb jij er zin in? Of zie je soms een beetje op tegen de lange dagen samen? Als je de hele dag bij elkaar bent, ontstaan er vaak sneller irritaties. Tussen jezelf en je kind(eren) of tussen je kinderen onderling als je er meer hebt. Terwijl je het juist met Kerst graag zo gezellig wil hebben samen…. Natuurlijk hoeft het die twee […]
16 november 2018

Samenwerken met school

Vorige week heb ik twee fijne eindgesprekken gehad op een basisschool hier in de buurt. Met de kinderen, hun ouders en de leerkrachten. Deze school had de kinderen naar mij verwezen. Beide kinderen zaten niet altijd lekker in hun vel en ze hadden allebei als hulpvraag ‘meer zelfvertrouwen’. Daar heb ik op verschillende manieren met ze aan gewerkt. Ik heb de kinderen meestal op school gecoacht, onder schooltijd. Dat was heel fijn, omdat ik de […]
15 november 2018

Rode en groene gedachtencirkels

Wat iemand ZEGT maakt je niet verdrietig, bang of boos, maar wat je er zelf over DENKT.   Het goede nieuws is: je kunt je manier van denken veranderen. Je moet je eerst bewust worden van wat voor gevolgen je gedachten hebben. Zowel in negatieve als in positieve zin. Negatief noemen we rode gedachten, positief noemen we groene gedachten. Hoe jij ergens over denkt, bepaalt namelijk je gevoel en wat je daarna doet. Over dat […]
7 november 2018

Overprikkeling op school

Ik werd laatst gebeld door een moeder. Haar hooggevoelige zoon zit niet lekker in z’n vel en ze willen graag hulp Haar zoon is vooral op school snel overprikkeld, heeft het gevoel dat hij alles fout doet en voelt zich niet altijd veilig. Hij kan ineens ontploffen en wordt dan driftig, brutaal, gaat tegen dingen aanschoppen enz. Meestal is hij daarna erg verdrietig omdat hij dit gedrag zelf ook niet wil. Eigenlijk overkomt het hem […]
7 november 2018

HELP, mijn hoofd zit vol 😨

Veel hooggevoelige kinderen die ik in mijn praktijk zie, hebben last van een vol hoofd.   Zo ook een meisje van 9. Ze heeft een tekening gemaakt hoe haar hoofd eruit ziet als het vol zit. Met verschillende kleuren gaf ze verschillende gebieden en uitingsvormen aan. Op een gegeven moment zei ze ‘nu kan er echt niets meer bij’.   Wat betekent een vol hoofd nou vaak in de praktijk? Hoofdpijn Niet meer na kunnen […]